CMS systeem | Trends – CMSsystemen.nl

CMS systeem trends

De ontwikkelingen rond het gebruik van een CMS systeem door alle soorten organisaties gaan snel. Met nieuwe functionaliteit nemen niet alleen de mogelijkheden maar ook neemt het gebruiksgemak verder toe. Lees hier de door CMS specialisten verwachte trends bij de toepassing van een CMS systeem in de komende jaren.

Met de opkomst van social media zoekmachines is het web vele malen complexer geworden. Waar vroeger uitsluitend werd gepubliceerd op de eigen website is het nu belangrijk om links te verzamelen en aanwezig te zijn in de markt. Een CMS systeem zal zijn rol moeten uitbereiden door aan te geven waar je op het internet aanwezig moet zijn. Statistische informatie, feeds en zoekmachineresultaten zullen verzameld en geïnterpreteerd worden. In het CMS systeem zal aan de gebruiker worden aangegeven waar en op welke wijze de mogelijkheden liggen om de online activiteiten te versterken. Doordat alle verbeteringen van de systemen een grote investering zullen, vragen zal het gat tussen hoogwaardige systemen met een grote user base en de particulier ontwikkelde systemen met enkele tientallen tot honderden klanten steeds groter worden. Innovadis

Publiceren van content

Een CMS systeem en content management in het algemeen draaien niet meer om contentbeheer alleen. Bedrijven zoeken een platform om snel doelgerichte en aantrekkelijke content te maken en te publiceren via alle beschikbare online kanalen. De nadruk ligt de komende tijd bij effectieve communicatie met klanten en relaties via websites, social media en e-mail. Dit kan met relevante, persoonlijke content via de juiste kanalen om zo relaties en betrokkenheid te realiseren. Organisaties bouwen aan customer engagement. Analyse is hierbij belangrijk. Geen klik/bezoektellers, maar realtime gedragsanalyse. Tegelijkertijd moeten de resultaten van deze acties wel meetbaar zijn. Ook online marketingcampagnes moeten meetbaar zijn om de ROI van marketinginspanningen inzichtelijk te maken en de strategie op basis van concrete informatie aan te scherpen.

Belangrijk zijn het semantische web, content intelligence en social media. Het internet ontwikkelt zich naar een vorm van ‘collectieve intelligentie’. Content management speelt daarbij een rol, omdat we ‘smart’ content nodig hebben om het semantische web en die collectieve intelligentie te realiseren. Goede content is ‘smart’ content en goed content management is: putting your content to work.

Een andere trend is de ontwikkeling van social media. Social media zal deels de rol van de centrale website overnemen. De bezoeker wordt niet gelokt naar de website, maar de content wordt gebracht waar de bezoeker zich bevindt. Seneca

CMS systeem voor mobiele toepassingen

Mobiele toepassingen zijn pas recentelijk echt doorgebroken en dit zal zijn weerslag hebben in de manier waarop we met content management omgaan. Verschillende media hebben verschillende informatiebehoeften (van maximaal 140 karakters in een twitter bericht via de kleine schermen van een telefoon tot de grotere achtergrondverhalen op reguliere websites). Content management systemen zullen gebruikers in staat moeten stellen om aan deze verschillende behoeften te voldoen, zonder alle content apart te hoeven administreren in verschillende systemen. Ibuildings

Het inside-out denken bij de opzet van een website wordt steeds meer vervangen door een outside-in benadering. Websites worden nadrukkelijker gemodelleerd naar klantprocessen en de individuele doelstellingen van bezoekers. Het web wordt persoonlijker en (web) content management is de essentiële voorwaarde om dit te realiseren. De vervolgstap op segmentatie en personalisatie is een ‘vloeibaar’ internet: elke bezoeker krijgt een persoonlijke website voorgeschoteld die voldoet aan zijn behoefte op dat moment en op de specifieke locatie. Content management zal zich meer verweven met Web 2.0 toepassingen en ook meer gaan richten op het mobiele kanaal. Toekomstige CMS oplossingen zullen beter in staat zijn de wereld van gestructureerde data (bijv. transacties in een ERP systeem) te integreren met ongestructureerde content (documenten, plaatjes, clips, etc.). Yellow & Red